MAFFITI Studio

Fotosessiooni hinna kujunemine

Loe lähemalt, mis on keerukama fotosessiooni hind (tootefoto hind, reklaamfoto hind, ürituse pildistamise hind, fotolavastuse hind) ehk milliste tegurite põhjal kujuneb sessiooni hind.

Näiteks tootefoto hinda mõjutavad mitmed erinevad tegurid, seetõttu saame täpse eelarve öelda kui täpsustad meile kõikvõimalikud detailid. Hinda mõjutavad näiteks:

#1 Tööaeg

Aeg, aeg aeg. See on kõige aluseks. Fototöö, näiteks tootepildi hinda kujundab ennekõike tööaeg. Antud juhul hõlmab see ettevalmistustöid, pildistamist, järeltöötlust, trükiste vormindamist, projektijuhtimist, logistikat kui ka vajadusel rekvisiitide hankimist.

Sama kehtib ka näiteks fotolavastuste puhul – ka siis kui tegu on näiteks modelliga reklaamfotoga. Ka lavastuse ja modelli ning kõik muu sellega kaasnev organiseerimine võtab aega. Väiksemate rutiinsete pildistamiste puhul räägime mõnest tunnist kuid suuremad projektid võivad meeskkonnaga võtta aega rohkem kui üks tööpäev.

Ka ürituste puhul loeb see kui kaua soovitakse antud üritusel fotograafi kasutada – kas kogu ürituse vältel või mõningad tunnid? Kas üritus toimub Tallinnast väljas? Kui jah, siis kulub ka kohale saamiseks aega + lisandub transporditasu. Transpordist on täpsemalt juttu allpool.

#2 Kogus

Tootefotode hinnastamise kuldreegel on see, et mida rohkem sarnaseid tooteid korraga pildistamisele tuleb, seda odavamaks muutub hind toote kohta – näiteks 1 või 3 toote pildistamine on meile praktiliselt sama ajakuluga nagu 10 sarnase toote pildistamine, kuna eel-ja järeltöö hulk on suurem pildistamisele kuluvast ajast endast. Seega mida rohkem on sarnaseid tooteid pildistamiseks, seda odavam tuleb üksiku toote ülespildistamise + töötluse hind.

Sama lugu on stilistikaga – kord juba valmis sätitud modell või dekoreeritud võtteplats on korduvkasutatav mitme toote pildistamiseks ja töö maht sellest märkimisväärselt ei muutu. Arvesse peab võtma ka seda, et mitu pilti ühest tootest saada soovitakse – e-poodides võib edu tagada nii üks kui teine fotoversioon tootest. Seetõttu on vaja ühest tootest teha erinevaid pilte – kasvõi erinevalt paigutatuna või modelliga kasutamises.  

Ka sündmuste ja ürituste puhul on vaja arvesse võtta, mis tüüpi pilte soovite saada. Kas soovitakse lisaks emotsioonipiltidele ka grupipilte, sõbrapilte, eraldi portreesid ja asukoha olustikku? Grupipiltide puhul on vaja arvesse võtta kui palju inimesi pildistatakse – on väiksemaid sündmusi nagu lapse sünnipäeva pildistamine, kus on kuni 15 inimest kui ka suuremaid sündmusi, nagu näiteks firma suvepäevade pildistamine, kus võib olla üle 100 inimese. Ka pulmade pildistamine võib olla nii väikse- kui ka suuremõõtmeline.

Vahest on kliendil täpselt teada kui palju pilte ta soovib – näiteks ta soovib oma kodulehe jaoks 20 fotot, millest vähemalt 7 on horisontaalsed ja 5 portreemõõtmes. Ta on täpsustanud ka mitu detailfotot, emotsioonifotot, kasutusfotot või laikaader fotot ta soovib. Mida paremini klient teab, mida ta soovib, seda parem on meil koostada täpne hinnapakkumine.

Mõtle läbi iga toote puhul, mitu fotot sellest oleks vaja ning millistes kanalites on soov fotosid kasutada (näiteks ühest tootest on vaja fotosid: sotsiaalmeediasse, kodulehele, e-poodi, tootekataloogi jne)

#3 Kes on tiimis?

Teamwork makes the dream work. Nagu eelnevalt välja toodud, siis on vaja teada kui palju inimesi on tiimi vaja. Kas soovite tooteid esitleda modellil? Kes organiseerib modelli otsingu ja temaga kooskõlastamise? Kas on modellile on vajalik ka jumestus ja soeng ning kes selle tellib? Kes organiseerib ja tellib modelli stilistika – klient, modell või eraldi stilist? Kas tegu on suurema võttega, mille puhul on vaja eraldi assistenti? Näiteks on pulmades lisaks põhifotograafile kasutusel ka lisafotograaf või tema assistent.

Seda kõike on vaja arvesse võtta – nii ajaliselt kui ka hinna mõistes ning arvestades kõikide tiimisolijate tasuga.

#4 Transport ehk väljasõit

Suurt rolli mängib ka transport – sellele kuluvast ajast ja kulust. Pildistamine Eesti teises otsas pole probleem. Küll aga peab arvestama, et 1 tund pildistamist Tallinnast väljaspool võib tähendada meie jaoks koos transpordiga juba täispikka tööpäeva.

Rongi või bussiga sõit pole antud juhul mõeldav, kuna teatud sessioonidele tuuakse omajagu tehnikat, mida niisama ühistranspordis tassida pole mõistlik. Tallinnast väljapoole on mõtet Maffitit tellida juhul, kui transpordi osakaal pildistamisprojekti eelarves jääb pigem ebaoluliseks. Seetõttu väiksemate tööde puhul soovitame kohalikke fotograafe.

#5 Võttepaik ehk set

Kus ja millistes tingimustes soovitakse fotod luua? Kas võte toimub stuudios, välikeskonnas (näiteks linnas, looduses), või kliendi asupaigas (tema kodu, kontor)?

Maffitil on väiksemate tootefotode jaoks kodustuudio olemas, kuid suuremate toodete või toote kasutuspiltide puhul võib olla vajalik stuudiorent. Olenevalt sessiooni iseloomust ja lõpp-eesmärgist on vahest vajalik ka lisatehnikarent – sellest on ka järgmises punktis rohkem juttu.

Arvesse peab võtma ka vajadusel loa saamisega – näiteks kui soovitakse mõnes kohvikus, ärihoones, kaubanduskeskuses või muuseumist pilte teha, siis on vaja ühendust võtta ka vastava isikuga. Vahest küsitakse selle eest lisatasu – eriti näiteks reklaamfotode tegemise puhul. See kõik kuulub projektijuhtimise alla.

#6 Fotosessiooni stilistika ning rekvisiidid

Tootefotosid tehakse nii tühjal (näiteks valgel, mustal või värvilisel) kui ka stiliseeritud taustal. Stiliseeritud foto ehk reklaamfoto puhul asetatakse toode lavastatud keskkonda tänu millele tekib kontekst ja vaataja saab paremini aru toote kasutusvõimalustest.

Kui tegu on stiliseeritud tootefoto ehk reklaamfoto loomisega, siis on vaja arvesse võtta kui palju on vaja rekvisiite ja dekoratsioone, mis vastavad näiteks ettevõtte brändi stilistikaga ja visuaalse identiteediga? Kes organiseerib stilistika ja kes selle eest tasub? Juhul kui selle soetab klient, siis kas ta soovib seda tagasi? Kas võtte jaoks võimaldatud tooteid soovitakse tagasi või antakse selle kasutuseks vabad käed (näiteks kreemipudelist kreemi välja laskmine; kohvi pakendi avamine ja kohviubade kasutus taustal; jm).

Stilistika on oluline ka fotolavastuse puhul – alates riietusest, aksessuaaridest lõpetades võttepaigal olevate rekvisiitidega (näiteks lilled, õhupallid, tossupommid ja muu).

Vajadusel lisandub ka lisatehnika rent – näiteks lisavalgustus, statiivid, gimbal, eraldi objektiivid või lisakaamera. Video puhul võib lisanduda ka mikrofoni rent.

Uudista stuudios ringi – vahest on stuudios erinevaid rekvisiite, millest saad hõlpsasti võttepaiga kokku panna just oma meele järgi.

#6 Lõpptulemus / Järeltöötlus

Kõige regulaarsem foto järeltöötlus on ennekõike tausta ja subjekti puhastamine ning vastavalt olukorrale ka detailide lisamine (näiteks extra toss, valguskiired, ja muud efektid). Vaevu on olukordi, mil modell, toode või taust on ideaalne, tänu millele ei vaja foto täiendavaid töötlusi. Enamasti tuleb puhastada varje, kriime, peegeldusi, seadistada valgust ja värve ning vaadata, et pilt oleks sirge. Vahest on vaja taustalt eemaldada silma häirivaid elemente. Vahest on vaja mitu pilti panoraamiks kokku töödelda.

Seetõttu on meil on vaja arvesse võtta kui palju aega kulub järeltöötluseks. See tuleneb näiteks toote, sündmuse või story iseloomust ja lõpp-eesmärgist.

Ürituste grupipiltide puhul on vaja arvesse võtta, et kõik näeksid head välja (silmad on avatud, keegi ei tee kahtlaseid nägusid, pilt on terav jne) – juhul kui järeltöötluses selgub, et mõne inimese nägu on vaja sellegipoolest veidi „redigeerida“, siis kulub sellele tööaega.

Näiteks tootefoto puhul on vaja arvestada kas see peegeldab või on läbipaistev? Kui tegu on üleni valge tootega, mis peab tingimata olema valgel taustal, siis peab arvesse võtma, et see sealt ka edukalt välja paistab. Kui toode peegeldab, siis peab jälgima, et peegelduselt pole näha ümbritsevat keskkonda (juhul kui see pole just nii mõeldud) ja fotograafi – muul juhul on vaja ka seda töödelda, mistõttu kulub ka sellele tööaega.

Igal tootefoto lõppviimistlusel on oma kasutus – valgel taustal olevaid tooteid saab kaustada näiteks e-poes või kataloogides tootepiltidena; läbipaistva taustaga toodete puhul saab edukalt luua keerukamaid kujundusi ja animatsioone – seda saab ükskõik millisele taustale, mustrile või teisele fotole lisada; Stiliseeritud taustaga tootefotod sobivad ideaalselt reklaampiltideks – ka näiteks sotsiaalmeediasse.

Paljudele kõlab valgel taustal või läbipaistval taustal olev tootepilt sarnaselt, kuid tegelikult on asi tööprotsessis ja ajakulus. Seetõttu tulevad ka eelarves erinevused. Kumb variant tootefotost on sobivaim, sõltub juba pildi kasutamise eesmärgist.

Igal tootefoto lõppviimistlusel on oma kasutus

Kokkuvõttes

KOKKUVÕTTES sõltub keerukama fotosessiooni hind eesmärgist ja koosneb ennekõike ajakulust: eeltöö ja ettevalmistus, projektijuhtimine, tiim ja nende hinnad, võtteks vajaminevate materjalide hankimine ja soetamine, võtteplatsi kujundamine, transport ja sellele kulunud aeg ning kütusekulu ja palju muud. Kõik oleneb sellest, mida klient on kokkuvõttes oma sooviks või eesmärgiks seadnud.